Siapakah Imam Mahdi Syiah ?. Fahaman / Penganut Syiah mempunyai Imam Mahdi sendiri. Berlainan dengan Imam Mahdi Ahli Sunnah, yang akan membawa keadilan dan kedamaian. Syiah sedang menunggu kemunculan al-Qaim atau Imam ke-12 atau Imam Mahdi yang telah dua kali bersembunyi dalam lubang Sardab di Sammara’. Siapakah Imam Mahdi Syiah ? Paling best admin ada sertakan gambar Imam Mahdi pengikut Syiah.
SYIAH : (شيعة) Dari segi etimologis (bahasa), Syiah bererti "Para Pengikut, Penyokong, Pendukung atau Pembela". Contohnya: Syiah Ali, bermaksud satu kelompok yang berupa "Penyokong, pendokong atau pembela Ali". Menurut Terminologi (istilah) syara, Syiah bermaksud "Sesiapa yang mengangkat kepimpinan Ali radiallahu 'anhu dan anak-anaknya". Dan apabila disebut si Fulan itu Syiah maka dia menganut atau berfahaman Syiah.
Agensi Berita "Fars" dari Iran telah menayangkan gambaran awal bagi Imam Mahdi yang berupa bentuk seorang lelaki tinggi akan tetapi ditutup mukanya dengan kain hijau.
MAHDI SYIAH IALAH MESSIAH DAJJAL
Syiah sedang menunggu kemunculan
al-Qaim atau Imam ke-12 atau Imam Mahdi yang telah dua kali bersembunyi dalam
lubang Sardab di Sammara’. Bukti-bukti berikut telah mebuktikan bahawa orang
yang akan mengisi jawatan Imam ke-12 tidak lain melainkan Dajjal, berdasarkan
keterangan agama Syiah sendiri (hadis-hadis dan karya-karya Syiah yang
dikaitkan sebagai kata-kata para imam a.s mereka). Ahli Sunnah harus sentiasa
berwaspada dan berhati-hati dan menyimpan dalam minda mereka bahawa Shiah
adalah pengikut dan tentera Dajjal yang bakal muncul nanti.
Perlulah diingati Mahdi yang
diyakini oleh Ahli Sunnah wa Jama’ah berdasarkan keterangan hadis-hadis yang
sahih adalah seseorang yang berbeza dengan apa yang diyakini oleh Syiah baik
dari segi aqidah, keturunan, amalan, ajaran dan pekerjaan serta peranan setelah
memimpin umat islam ini nanti. Silalah mendapatkan mengenainya secara
terperinci berdasarkan nas yang sahih.
CIRI-CIRI IMAM MAHDI SYIAH (DAJJAL)
:
a.) Undang-Undang
Yahudi (keluarga Daud)
Al-Qaim atau Imam Mahdi Syiah akan
memerintah menurut undang-undang Nabi Daud dan keluarga Daud, menurut hadis
Shiah dalam kitab al-Kafi karangan Abu Ja’far al-Kulaini, yang menurut Syiah
merupakan kitab paling sahih daripada empat sumber dasar agama Syiah yang tidak
boleh dipertikaikan oleh sesiapa pun.
Semua yang mengikuti hadis Syiah
akan menemui riwayat al-Kulaini dalam al-Kafi (Jil.1, m.s.387-398) :
Ali ibn Ibrahim meriwayatkan dari –
bapanya – dari ibn Abi Umair – dari Mansur – dari Fadhl al-Aour – dari Abi
Ubaidah melaporkan : “Apabila al-Qaim dari keluarga nabi muncul, dia akan
memerintah menurut undang-undang Daud dan Sulaiman.”
Muhammad ibn Yahya meriwayatkan dari
Ahmad ibn Muhammad dari Muhammad ibn Sinan dari Abaan yang melaporkan : “Aku
telah mendengar Abu Abdullah [a.s] berkata : ‘Dunia tidak lenyap (terjadinya
kiamat) kecuali seseorang dari kami akan muncul dan akan memerintah menurut
undang-undang keluarga Daud’
Ahmad dari Ahmad ibn Muhammad dari
Ibn Mahbub dari Hisham ibn Salim dari Ammar as Sabati melaporkan : “Aku
bertanya kepada Abu Abdullah [a.s] : ‘Di atas undang-undang apa kamu akan
memerintah jika kamu menjadi pemerintah.’ Dia menjawab : ‘Menurut undang-undang
Tuhan dan undang-undang Daud. Dan jika kami berselisih dalam satu keadaan yang
mana kami tidak dapat menyelesaikannya, Jibril (Ruh al-Qudus) akan
mendedahkannya kepada kami.’
Muhammad ibn Ahmad dari Muhammad ibn
Khalid dari Nazr ibn Suwaid dari Yahya al Halabi dari Imran ibn A’yun dari
Jaeed al-Hamdani dari Ali ibn al-Hussein [a.s] berkata : “Aku bertanya kepada
beliau dengan undang-undang mana kamu akan menghukum ?” Beliau berkata :
“Dengan undang-undang Daud, dan jika disana terdapat satu perkara yang tidak
dapat diselesaikan, Jibril (Ruh al Quds) akan mendedahkannya kepada kami.”
Ahmad ibn Mahran [r.a] dari Muhammad
ibn Ali dari Ibn Mahbub dari Hisham bin Salim dari Ammar as Sabati melaporkan :
“Aku bertanya kepada Imam Abu Abdullah [a.s]: ‘Dengan undang-undang mana kamu
akan memerintah ?’ Dia menjawab : ‘Dengan undang-undang Tuhan, dan
undang-undang Daud.’
b.) Bahasa
Hebrew
Lebih jauh lagi, Imam ke-12, Imam
Mahdi Syiah akan bercakap dalam bahasa Hebrew (Yahudi) :
Ahmad ibn Muhammad ibn Saeed al
Uqdah berkata : Ali ibn al-Hasan at-Taymali melaporkana kepada kami : al-Hasan
dan Muhammad bin Ali ibn Yusuf berkata, dari Sa’daan ibn Muslim, Dari rijal
(perawi-perawi yang ramai), dari al-Mufadhal ibn Umar berkata : Abu Abdullah
[a.s] berkata : “Apabila Mahdi berdoa, dia akan berdoa kepada Tuhan dalam
bahasa Hebrew.” [Al-Ghaybah an Nu’mani, p.326]
c) Yahudi akan
mengikuti Imam Mahdi Syiah.
Menurut Shiah, Yahudi juga akan
menjadi pengikut Imam Mahdi :
Sheikh al-Mufid telah melaporkan
dalam kitabnya, Al-Irshaad dari al- Mufadhal ibn Umar bahawa Imam Abu Abdullah
[a.s] telah berkata : “Di sana akan muncul bersama Imam Mahdi .. manusia dari
bangsa nabi Musa (Israel).” [Al-Irshaad al-Mufid , m.s 402]
Menurut hadis dari kitab Al-Kafi
karangan al-Kulaini, ketika ghaib Imam Mahdi belajar dari satu kitab yang
bernama al-Jafr (salah satu kitab suci Syiah yang didakwa ditulis oleh Imam Ali
a.s), yang mengandungi ajaran dari agama Israel :
Imam (a.s.) akan kekal bersembunyi
untuk satu tempoh dan kemudian berkata, “Ditangan kami ada al-Jafr. Apakah
mereka mengetahui apa itu al-Jafr?” Aku kemudian bertanya, “Apakah kandungan
al-Jafr itu ?” The Imams (a.s.) menjawab, “Ia mengandungi ilmu para nabi dan
pelaksana harapan-harapan mereka dan ilmu cerdik pandai orang-orang Israel
terdahulu.” [al-Kafi, Hadith 635, Ch. 40, h 1]
MESSIAH YAHUDI dan MAHDI SYIAH
Cuba kita renungkan persamaan antara
Mahdi Syiah dan Dajjal Messiah Yahudi yang diceritakan oleh agamawan Yahudi :
Penulis Yahudi terkenal Raphael
Pata’ telah menterjemah kitab Mishne Torah yang telah dihimpunkan oleh pendita
Yahudi lampau bernama Maimonides. Tajuk terjemahannya, The Messiah Texts pada
muka surat 322-327, Maimonides menulis ;
“King Messiah will arise in the future
and will restore the kingship of David to its ancient condition, to its rule as
it was at first. And he will rebuild the Temple and gather the exiled of
Israel. And in his days all the laws will return as they were in the past. They
will offer up sacrifices, and will observe the Sabbatical years and the jubilee
years with regard to all the commandments stated in the Torah. And he who does
not believe in him, or he who does not await his coming, denies not only the
[other] prophets, but also the Torah and Moses our Master. For, behold, the
Torah testifies about him [the Messiah], as it is written, The Lord will return
your captivity and have compassion upon thee, and will return and gather thee
from all the peoples whiter the Lord thy God hath scattered thee. If any of
thine that are dispersed be in the uttermost parts of heaven, from thence will
the Lord thy God will bring thee into the land which thy fathers possessed, and
thou shalt possess it (Deut. 30:3-5)
Selanjutnya, Yahudi mempercayai
Messiah atau al-Masih itu seorang raja, penakluk yang menang dari keturunan
Nabi Dawud yang mereka namakan anak Allah. Mereka mempercayai juga bahawa
al-Masih itu akan datang semula untuk mengembalikan kebesaran Israel dan
menyatupadukan perbalahan kaum Yahudi di Palestin serta menjadikan hukum-hukum
Taurat (kitab Nabi Musa) berjalan berkuat-kuasanya.
Mereka berharap al-Masih mereka
muncul sejak zaman Nabi Musa a.s lagi. Nama al-Masih – Messiah sering
diseru-seru oleh kaum Yahudi setiap kali mereka ditimpa bencana dan setiap masa
mereka menderita dari bencana-bencana tersebut.
Tetapi juga kadang-kadang al-Masih
ini juga dinamakan kepada sesiapa yang bertindak terhadap musuh-musuh mereka
(Yahudi) walaupun bukan dari keturunan Daud seperti gelaran diberikan kepada
Cyrus. Oleh kerana al-Masih itu masih belum muncul mereka menamakan beberapa
ciri-ciri al-Masih sebenar iaitu seorang pembaik (muslih) sosial, adil dan
bersopan santun. [lihat Arthur Hertzberg, Judaism, m.s : 215 – 218]
Abbas Mahmud Aqqad berkata,
kebanyakan pengkaji mempercayai bahawa idea penyelamat yang jujur itu adalah
dipinjam dari kepercayaan Zoroaster, agama asal yang dianuti oleh orang-orang
Parsi. [Lihat Dr. Ahmad Syalabi, Agama Yahudi, Pustaka Nasional : Singapore,
thn : 1977, m.s : m.s 185. Abbas Mahmud Aqqad, Allah, m.s 117.]
Guignebert berkata : Sesungguhnya
kecenderungan Parsi kepada melukiskan kemenangan berterusan golongan baik ke
atas golongan jahat selepas melalui sebuah pertarungan yang panjang . Apa yang
dinamakan baik oleh orang Parsi, dinamakan pula oleh orang-orang Yahudi sebagai
al-Masih [Lihat Guignebert , The Jewish World in The Time of Jesus, m.s 141].
Idea wujudnya seorang raja yang
idealis yang memerintah seluruh alam ini adalah asalnya dari idea yang tersebar
dari kaum Semitik (Yahudi) dan ia dikuti pula dengan wujudnya suatu alam yang
idealis yang sama, iaitu apa yang dikatakan oleh kaum Yahudi dan Kristian
sesudah itu, kerajaan Tuhan.
Setengah pengkaji pula berpendapat
kecenderungan kepada idea yang mengatakan al-Mahdi Muntazar yang dipegang oleh
Syiah adalah dipinjam daripada idea yang ditunggu-tunggu di kalangan kaum
Yahudi. [Lihat Max Margolis dan Alexander Marx : A History of Hebrew People,
m.s : 258]
TINDAK-TANDUK IMAM MAHDI
SYIAH (DAJJAL) SETELAH KEMUNCULANNYA
Lihat pula apakah sifat-sifat Mahdi
Syiah – Dajjal ini dan apakah yang bakal dilakukannya setelah muncul lagi
berdasarkan keterangan hadis-hadis agama Syiah :
a.) Rasulullah
S.A.W orang pertama berbaiah dengan Imam Mahdi ? Aqidah sesat Syiah
Orang pertama yang akan membai’ah
Imam Mehdi Syiah ialah Rasulullah s.a.w ketika raj’ah. Rasulullah SAW akan
menjadi muridnya. [Haqq al-Yaqin jil.2, m.s : 347 dan Bashairu al-Darajat, m.s
: 213]
b.) Muncul Imam
Mahdi, Hipokrit (Taqiyyah) Bagi Agama Syiah Akan Terbatal
Taqiyyah adalah sesuatu yang wajib
diamalkan oleh seseorang yang berfahaman Syiah. Seterusnya akan terkeluar
daripada Syiah jika tidak mengamalkannya. Diriwayatkan daripada Imam kelapan
Ali bin Musa bahawa beliau berkata, “Tiada agama bagi orang yang tidak wara’
dan tiada iman bagi orang yang tidak bertaqiyyah. “Maka beliau ditanya, “Wahai
cucunda Rasulullah, sampai bilakah (perlu bertaqiyyah)? Beliau menjawab,
“Sampai hari tertentu, iaitu hari munculnya Imam Mahdi. Sesiapa yang tidak
mengamalkan taqiyyah sebelum keluarnya Imam Mahdi, bukanlah dia daripada
kalangan kami “. (Kasyf al-Ghummah Al-Ardabili, hal 341).
c.) Imam Mahdi
Kejam dan Ganas
Sifat Imam Mahdi yang ditunggu oleh
Syiah begitu ganas dan kejam sehingga kerjanya tidak lain selain daripada
membunuh dan menyembelih manusia, terutama bangsa Arab dan kalangan Ahli
Sunnah.
Mereka menyatakan, Apabila muncul
Imam Mahdi nanti orang orang Syiah akan menghadapkan setiap Nasibi di hadapan
Imam Mahdi. Jika Nasibi itu mengakui Islam iaitu wilayah maka dia akan
dibebaskan, jika tidak akan dipenggal lehernya atau dia bersedia membayar
jizyah sebagai ahli zimmi. (al-Majlisi, Bihar al-Anwar, J.52, hal 373, tafsir
Furat ibn Ibrahim, hal. 100).
Al-Majlisi meriwayatkan, “tidak akan
ada yang tinggal antara kami dengan orang Arab melainkan pembantaian” [Mula
Baqir al-Majlisi, Bihar al-Anwar, jil. 52 m.s 349].
Dalam riwayat yang lain al-Majlisi
meriwayatkan, “al-Muntazar akan berjalan di kalangan orang Arab dan akan
membunuh mereka”. [Mula Baqir al-Majlisi, Bihar al-Anwar, jil.52, m.s 318]
Dia juga meriwayatkan, “Hati-hatilah
orang Arab kerana mereka memiliki berita yang buruk, maka sesungguhnya tidak
akan keluar seorang pun dikalangan mereka bersama al-Qa’im”. [al-Majlisi, Bihar
al-Anwar, jil.52, m.s : 333].
Kejam terhadap manusia dengan
membunuh 9/10 daripada umat islam. Ketika raj’ah, orang-orang ahli sunnah yang
tidak menerima ajarannya (Syiah Imamiyyah) akan dipenggal lehernya.
[al-Kulaini, al-Raudah min al-Kafi, jil.8, m.s 160]
Majlisi meriwayatkan, dari Abu
Abdillah a.s, “kalaulah manusia mengetahui apa yang bakal dilakukan oleh
al-Qaim semasa dia muncul, maka kebanyakan mereka lebih suka untuk tidak
melihatnya kerana pembunuhan yang dilakukannya terhadap manusia .. sehingga
kebanyakan manusia mengatakan, “Ini bukan dari keluarga Muhammad, kalaulah dia
dari keluarga Muhammad pasti dia akan memiliki kasih sayang” . [Bihar al-Anwar,
jil. 52, m.s 353].
Sayid Sadr menyatakan, “Sesungguhnya
pembunuhan yang terjadi pada manusia kebanyakkan dikhususkan kepada kaum
muslimin. Kemudian dia (al-Qaim) menghadiahkan kepada saya satu salinan dari
kitabnya”[Sayyid Husein al-Musawi, lillah thumma li Tarikh, terj. Mengapa saya
keluar dari Syiah, m.s : 137]
d.) Imam Mahdi
akan merobohkan Ka’bah.
Al-Majlisi menjelaskan, perkara yang
pertama dilakukan oleh al-Qaim setelah muncul ialah mengusir dua orang iaitu
Abu Bakr dan Umar yang masih basah dan segar, melemparkannya dengan angin dan
merobohkan masjid-masjid. [ Bihar al-Anwar, jil.52, 387 ].
Imam Mahdi yang dinantikan kemunculannya
yang mengikut kepercayaan Ahli Sunnah akan memenuhi bumi dengan keadilan
setelah ia dipenuhi dengan kezaliman dianggap oleh Syiah sebagai orang yang
akan merobohkan Kaabah dan akan memotong tangan dan kaki penjaga Tanah Haram.
Syeikh Mufid menyebut bahawa,
“Apabila lmam Mahdi muncul ia akan merobohkan masjid al-Haram dan memotong
tangan Bani Syaibah kemudian menggantungkannya di Kaabah serta dituliskan
kepadanya, mereka inilah pencuri pencuri Kaabah.” (al-Mufid, Al-Irsyad. hal.
411, At-Tusi, Kitab al Ghaibah, hal.282).
Al-Majlisi meriwayatkan,
“Sesungguhnya al-Qaim akan merobohkan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi sehingga
rata tanahnya”. [ al-Majlisi, Bihar al-Anwar, jil. 52, m.s : 338 ] juga
al-Tusi, al-Ghaibah, m.s 282 ]
e.) Membongkar
semula kubur para sahabat nabi.
Akan membongkar kubur Abu Bakr
al-Siddiq dan Umar al-Khattab r.a untuk disalib dan disebat dikhalayak ramai.
Mereka kedua akan dihidupkan kembali untuk menerima hukuman. [Lihat,
Ni’matullah al-Jazairi, Al-Anwar al-Nu’maniyyah, jil.2, m.s : 85 dan Majlisi,
Haqq al-Yaqin, j.2, m.s : 242].
Sementara di zaman kemunculan Mahdi,
ketika raj’ah Imam Mahdi akan menghidupkan Aisyah dan akan melaksanakan hukum
hudud ke atasnya kerana Aisyah dikatakan telah berzina semasa hidup Rasulullah
s.a.w. [Anwar al-Nu’maniyyah, jil.1, m.s : 161, Tafsir al-Shafi, jil.2, m.s
108, Haq al-Yaqin, jil.2, m.s 256, Hayat al-Qulub, jil.2, m.s 611]
al-Majlisi menjelaskan, perkara yang
pertama dilakukan oleh al-Qaim setelah muncul ialah mengusir dua orang iaitu
Abu Bakr dan Umar yang masih basah dan segar, melemparkannya dengan angin dan
merobohkan masjid-masjid. [Bihar al-Anwar, jil.52, 387].
f.) Mahdi
Syi’ah berhukum dengan hukum Dawud dan Sulaiman (Kitab Zabur) dengan kejam.
Al-Majlisi meriwayatkan bahawa,
“al-Qaim akan membawa ajaran baru, kitab yang baru dan hukum yang baru”.
[al-Majlisi, Buhar al-Anwar, jil.52, m.s : 354].
Al-Kulaini dalam Usul al-Kafi, kitab
yang paling sahih bagi Syiah yang mengatasi kesahihan Sahih al-Bukhari bagi
ahli Sunnah. Dia meriwayatkan dari Imam Abu Abdillah a.s berkata : “Jika
al-Qaim dari keluarga Muhammad muncul, dia akan memerintah dengan hukum Daud
dan Sulaiman (ajaran Taurat), dia tidak akan menanyakan bukti-bukti”. [Usul
al-Kafi, jil.1, m.s : 397]
WAJIB BACA !!! SIAPAKAH IMAM AL- MAHDI DALAM AJARAN ISLAM
DOA TOLAK ATAU BERLINDUNG DARI FITNAH DAJJAL
DOA TOLAK ATAU BERLINDUNG DARI FITNAH DAJJAL
Penjelasan Lebih Jelas : Blogammar
No comments:
Post a Comment