Wednesday 13 November 2013

HOT !!! 7 PERKARA FAKTA UNIK OTAK WANITA

TERJAH RAHSIA DIDALAM KEUNIKAN OTAK WANITA

Otak wanita? Bunyi pelik tapi setiap pasangan harus tahu. Bagi golongan lelaki yang sering merasa kurang senang dengan pasangan, ini merupakan artikel yang menarik dan perlu di baca. Dimana admin cuba berkongsi tentang apa isi pemikiran dalam otak wanita. “OTAK tidak bersifat unisex,” itu lah yang ungkap ahli saraf dan psikiatri, Dr. Louann Brizendine dari University of California, seperti diceritakan LiveScience. Menurut penulis buku “The Female Brain” ini, otak lelaki dan otak wanita memiliki perbezaan yang begitu signifikan. Hal ini pula yang membentuk tingkah laku setiap jantina memiliki keunikan masing-masing.


Apa saja keunikan otak wanita yang belum banyak diketahui?

1. Wanita menyukai risiko di usia matangnya

Saat laki-laki mulai menunjukkan adanya peningkatan minat terhadap suatu hubungan di usia yang matang, maka perempuan mulai menyukai sesuatu yang mempunyai risiko terutama jika ia mulai merasa kesepian. Selain itu perempuan di usia ini mempunyai keinginan kuat untuk berbuat lebih banyak untuk dirinya.

2. Wanita akan melalui dua kali 'masa remaja'

Perempuan mengalami dua kali perubahan fizikal dan turun naik hormon yang membawa perubahan dalam hal suasana hati dan ketidakselesaan secara fizikal. 'Masa remaja' yang kedua kalinya terjadi apabila seseorang akan memasuki masa menopause (perimenopause) yang mula berlaku apabila usia 43 tahun dan mencapai kemuncaknya apabila usia 47-48 tahun. Umumnya masa perimenopause berlangsung selama 2-9 tahun dengan keadaan berpeluh di malam hari serta berlaku perubahan mood.

3. Otak wanita dipengaruhi oleh kehamilan

Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Neurology tahun 2002 diketahui bahawa otak perempyan akan menyusut 4 peratus lebih kecil selama kehamilan hingga melahirkan. Namun keadaan ini akan kembali normal selepas 6 bulan kelahiran.

4. Otak wanita mudah untuk dimatikan

Bagi perempuan agar boleh mendapatkan suasana hati (mood) yang baik terutama agar dapat orgasme, maka daerah-daerah tertentu di otak harus dimatikan. Sementara untuk beberapa hal lain kawasan otak ini boleh diaktifkan kembali.

5. Otak wanita berusaha mengelakkan agresif

Anne Campbell dari University Durham menuturkan perempuan cenderung mengelakkan pencerobohan fizikal, kerana mempunyai pemikiran jangka panjang. Namun bukan bererti perempuan tidak mempunyai sifat agresif, kerana perempuan boleh agresif dalam cara yang berbeza dan cenderung lebih konfrontasi.

6. Otak wanita boleh menjadi intuisi yang baik

Perempuan kadang-kadang mempunyai gelaran sebagai pembaca fikiran atau cenayang, hal ini kerana intuisi perempuan cenderung lebih biologi. Selain itu perempuan juga lebih tepat mengenalpasti suatu mesej yang tak terucap, tapi hanya melalui ekspresi wajah, postur tubuh dan juga intonasi nada.

7. Otak wanita dipengaruhi oleh kitaran haid

Perubahan hormon yang terjadi akibat kitaran menstruasinya juga mempengaruhi otak dan tubuhnya, pemikiran, tenaga serta kepekaannya. Bagi kebanyakan perempuan, suasana hatinya akan mencapai titik terburuk saat 12-24 jam sebelum haid.

HIMPUNAN ARTIKEL WANITA CANTIK DAN SEKSI

Dengan adanya artikel ini, admin berharap kita semua dapat menyesuaikan diri dengan pasangan kita dalam apa juga keadaan. Hal ini kerana, otak lelaki dan otak wanita memiliki perbezaan yang begitu signifikan.

5 comments: